ID-tyveri

Computer står på et bord med en kop kaffe vedsiden af og grafer liggende under

Har du en Hjemforsikring hos Nykredit Forsikring, har du automatisk ID-tyveri som en del af din forsikring.

Med denne dækning får du hjælp til at forebygge, opdage og begrænse identitetstyveri, herunder hjælp til at afvise uberettigede betalingskrav og betalingsanmærkninger.

Hvad er ID-tyveri?

ID-tyveri sker, når en person får fat i dine personlige oplysninger og udnytter dem til fx at søge om kredit, modtage tilskud, tegne mobilabonnementer, bestille varer eller indhente tingbogsoplysninger om din ejendom. Desværre tager det ofte tid, før man opdager, at ens identitet er blevet misbrugt. Hvis det sker, er det vigtigt, at du handler hurtigt.

Du bør reagere, hvis du:

  • får meddelelse om betalingsanmærkninger fra fx Experian eller Debitor Registret
  • opdager, at et ukendt mobilnummer er registreret i dit navn
  • får telefonopkald, e-mails eller breve om produkter, du ikke har bestilt
  • slet ikke modtager post
  • modtager regninger eller inkassokrav, hvor du ikke kender afsenderen eller transaktionerne
  • får afslag på ukendte låne- eller kreditansøgninger
  • opdager uventede transaktioner på din bankkonto
  • modtager ukendte kontoudskrifter eller ansøgningsblanketter om lån og kreditter.

Hent forsikringsbetingelserne for ID-tyveri

10 gode råd til hvordan du undgår ID-tyveri

  1. Tjek dine papirer for personlige oplysninger - destruer papirer med personfølsomme oplysninger i dagrenovationen
  2. Åben al post - også selvom den ser ukendt ud
  3. Tøm din postkasse jævnligt - og bed kun personer, du stoler på, om at hente din post, når du fx er på ferie
  4. Opbevar kun få kort i din pung - bliver din pung stjålet, mindsker dette risikoen for at kunne stjæle din identitet
  5. Hold fortrolige oplysninger fra sociale medier - og accepter kun venneanmodninger fra personer, du kender
  6. Beskyt din computer, tablet og smartphone med antivirusprogrammer og firewalls
  7. Kryptér dit trådløse netværk og styrk dine adgangskoder - sørg for at dine adgangskoder altid er stærke, og undgå at benytte samme koder til alle online tjenester
  8. Beskyt dit CPR-nr. - overvej altid, om det er nødvendigt at give dit CPR-nr., og oplys det aldrig via mail. Opgiv kun dit CPR-nr. på hjemmesider, der anvender kryptering (dette kan ses ved, at der i adresselinjen er hængelås, eller hvis webadressen indledes med https)
  9. Pas på dine pinkoder - Pinkoder til fx betalingskort er personlige, og du skal aldrig oplyse dem til nogen
  10. Gennemse altid kontoudtog og regningsspecifikationer og ring til banken med det samme, hvis du opdager kontooverførsler eller betalinger, du ikke kender til.

Læs mere om ID-tyveri hos Forbrugerrådet Tænk

 

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere

Vi bruger også cookies til statistik og til at udvælge og vise det mest relevante indhold for dig og andre. Du kan fortsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.