Svindel

Hallo – må jeg få dine penge?

Et stigende antal svindlere er dansktalende og har succes med at snyde sig til penge over telefonen. Læs om den nye trend og se, hvordan du undgår at blive snydt.

Mand sidder i køkken med telefon og computer

De sidste par år er antallet af opkald fra personer, der fx udgiver sig for at være Nykredit, Skat, Sikringsstyrelsen, Nets eller Microsoft support, eksploderet.

Typisk vil en mand eller kvinde på en lidt dårlig telefonforbindelse med støj og andre engelsktalende personer i baggrunden prøve at få dig til at oplyse personlige informationer, de kan bruge til at få fat i dine penge. 

Men nu har dansktalende personer kastet sig ind på svindlernes arena. Du kan fx blive ringet op af en venlig person, der på klingende dansk får dig overbevist om, at du skal oplyse personlige koder, MitID-informationer eller overføre penge til en anden konto – og det må du aldrig gøre.

Dansktalende svindlere – sådan undgår du at blive snydt

IT-Sikkerhedschef Simon Thyregod fra Nykredit forklarer her, hvad du skal være opmærksom på, så du ikke bliver snydt.

Hvad er det, der sker netop nu – hvad er nyt i svindlernes metoder?
Hvis man bliver ringet op af en svindler, der taler dansk, hvad vil han eller hun så typisk sige?
Hvad skal man gøre?
Hvis de nu siger, de ringer fra banken, fx netbank-support, hvordan kan jeg så vide, om det er svindel eller rigtigt?
Hvad er dit bedste råd til at undgå svindel?

Pas på spam-mails, falske sms'er og opkald

IT-kriminelle bruger sms, mails og opkald som redskab til at franarre netbankkunder deres personlige oplysninger.

Se, hvad du kan gøre