Hvad er din situation?
Jeg har netop mistet en kær og har ikke hørt fra skifteretten
Vi modtager i Nykredit automatisk besked om dødsfaldet fra cpr-registret 1-3 dage efter dødsfaldet. Samme dag som vi modtager beskeden, spærrer vi konti og kort samt afmelder, afviser eller flytter eventuelle Betalingsservice-aftaler og faste overførsler. Samtidig sender vi en oversigt over afdødes bankengagement til pågældende skifteret. Oversigten indeholder blandt andet oplysninger om indestående, værdipapirer og gæld pr. dødsdagen.
Pensioner varetages af vores pensionsafdeling, da det går uden om boet. Pensionsafdelingen modtager automatisk besked og behandler deres sager adskilt fra vores.
Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os på +45 44 55 92 72 mellem kl. 10-16 (man - fre) eller skrive en mail til bobehandling@nykredit.dk. Oplys gerne navn og de første 5 cifre i fødselsdato på afdøde i emnefeltet.
Jeg har modtaget et brev fra skifteretten, hvor de anmoder om økonomiske oplysninger
Du behøver ikke at foretage dig noget, da vi allerede har sendt oplysningerne til skifteretten.
Brevet, du har modtaget, er et standardbrev, alle kontaktpersoner i et dødsbo vil modtage. Vi modtager i Nykredit automatisk besked om dødsfaldet fra cpr-registret 1-3 dage efter dødsfaldet. Samme dag som vi modtager beskeden, spærrer vi konti og kort samt afmelder, afviser eller flytter eventuelle Betalingsservice-aftaler og faste overførsler. Samtidig sender vi en oversigt over afdødes bankengagement til pågældende skifteret. Oversigten indeholder blandt andet oplysninger om indestående, værdipapirer og gæld pr. dødsdagen. Det er derfor ikke nødvendigt, at du sender økonomiske oplysninger til skifteretten om afdødes bankengagement.
Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os på +45 44 55 92 72 mellem kl. 10-16 (man - fre) eller skrive en mail til bobehandling@nykredit.dk. Oplys gerne navn og de første 5 cifre i fødselsdato på afdøde i emnefeltet.
Jeg har regninger til betaling
Du kan altid sende regninger til os, som vi betaler gebyrfrit fra afdødes konti. Har du ikke modtaget en skifteretsattest, kan vi hjælpe med at betale alle regninger, der vedrører begravelse. Betaling af regninger er med forudsætning af, at der er penge på afdødes konti. Har du modtaget en skifteretsattest, kan du sende alle typer af regninger til betaling.
Du kan indsende regninger til vores mail bobehandling@nykredit.dk. Oplys gerne navn og de første 5 cifre i fødselsdato på afdøde i emnefeltet.
Du kan også sende regninger via sikker mail:
- Navn på medarbejder: Dødsbo
- Nykredit medarbejders e-mail: bobehandling@nykredit.dk
- Reference: Boet efter Navn + 5 første cifre i cpr
Jeg har modtaget skifteretsattesten
Skifteretsattesten dokumenterer, hvem boet er udleveret til og giver denne disponeringsret over boet. Nykredit modtager ikke skifteretsattesten automatisk, og derfor beder vi dig om at indsende en kopi til os.
Udover en kopi af skifteretsattesten, skal vi venligst bede om følgende:
- Billedlegitimation (kopi af pas eller kørekort) på arving/fuldmagtshaver, medmindre denne er advokat eller har et kundeforhold i Nykredit.
- Navn og Cpr.nr. på eventuelle øvrige arvinger.
- Kopi af skiftefuldmagt - er I flere arvinger anbefaler vi, at der udfærdiges en skiftefuldmagt til den af jer, der vil stå for dødsboet. Ønskes dette ikke, skal alle arvinger godkende alle disponeringer. Skiftefuldmagten bruges også I tilfælde med hjælp fra en advokat/bobestyrer.
- Anvisninger til hvad der skal ske med afdødes engagement – er du/I allerede klar til at få opgjort konti, sælge værdipapirer, eller har du blot brug for en kontoudskrift, giver du os bare besked.
Skifteretsattest, øvrige dokumenter, anvisninger og spørgsmål kan sendes til vores mail bobehandling@nykredit.dk. Oplys gerne navn og de første 5 cifre i fødselsdato på afdøde i emnefeltet.
Eller via sikker mail:
- Navn på medarbejder: Dødsbo
- Nykredit medarbejders e-mail: bobehandling@nykredit.dk
- Reference: Boet efter Navn + 5 første cifre i cpr
Du er også altid velkommen til at ringe til os på +45 44 55 92 72 mandag til fredag fra kl. 10.00 – 16.00.
Jeg er ægtefælle/samlever, og mine konti og kort er spærrede
Når vi modtager besked om dødsfaldet, spærrer vi midlertidigt afdødes konti og kort. Spærringen gælder også for fælleskonti med ægtefælle/samlever.
Har du ikke din egen konto og står i en økonomisk udfordring, beder vi dig om at kontakte din rådgiver. Har du ikke en rådgiver, skal du ringe til kundeservice på +45 70 10 90 00, så hjælper vi dig videre.
Har du din egen konto, overfører vi eventuelle Betalingsservice-aftaler hertil, hvorfra du kan afmelde de aftaler, som du ikke mener skal betales. Du kan først disponere over de spærrede konti, når du har sendt os en kopi af skifteretsattesten og eventuelle skiftefuldmagter. Du vil som ægtefælle/samlever altid modtage et brev fra os om den midlertidige spærring.
Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os på +45 44 55 92 72 eller skrive en mail til bobehandling@nykredit.dk. Oplys gerne navn og de første 5 cifre i fødselsdato på afdøde i emnefeltet.