Spring til indhold
*c-questionc question887625C2-7BF1-4000-B4A3-B26DC9267EA1@3x2F9E87B5-5CC3-4957-855A-0368FBC07B2C@1xGroup 13-Group 13-Group 13+Group 13+c-questionflag-enStroke 1Stroke 1
Artikel Investeringsmarkeder | 4 min

Hvad gør det ved verdenshandlen, når et helt nyt ocean åbner sig op?

Den smeltende is har åbnet op for Arktis, og det giver helt nye perspektiver for bl.a. skibsfart, minedrift og geopolitiske spekulationer. Bliv klogere på, hvorfor flere og flere kigger mod nord.

Nykredit

I løbet af efteråret har Nykredits kunder kunne høre journalist Martin Breum fortælle om Arktis og den udvikling, den smeltende is i området bringer med sig, til årets Invest Konferencer. Og spørger man Martin Breum, der har udgivet flere bøger om Arktis og herunder Grønland, er der god grund til at følge med i udviklingen som investor:

“Klimaforandringerne betyder, at isen i Arktis smelter, og at et helt ny ocean åbner sig op. Det er aldrig sket før i menneskehedens historie. Det skaber en kolossal forandringskraft, der vil have radikal indvirkning på verdenshandlen og dermed også geopolitikken mellem verdens stormagter. Og midt i det hele står Danmark grundet vores tilknytning til Grønland,” fortæller Martin Breum og fortsætter:

“Der er især tre store sektorer, der vil blive berørt af den nye situation. Shipping, råstofudvinding og energiforsyning. Det forsvindende isdække af Arktis vil nemlig åbne op for nye muligheder for mineraludvinding - herunder udvinding fra havbunden. Samtidig vil gas og olieudvinding i særligt det nordlige Rusland blive nemmere og måske allermest skelsættende vil helt nye sejlruter opstå.”

Og særligt de nye sejlruter ser nogle aktører i shippingindustrien muligheder I, fordi der åbnes op for nye forbindelser mellem Asien, Europa og Nordamerika. I 2018 sendte Mærsk containerskibet Venta Maersk fra Asien til Europa nord om Rusland som det første kommercielle containerskib nogensinde - og det sendte et stærkt signal ifølge Martin Breum:

“Venta Mærsks epokegørende sejlads gennem Arktis er ikke blevet til en fast rute - endnu. Men det sendte et stærkt signal om, hvilken retning de store rederier kigger i - og ikke mindst, at de er klar til at håndtere det. De nye fragtruter er meget interessante for en branche, der altid er på udkig efter den kortest tænkelige rute. Det vil nedbringe brændstofforbruget og leveringstiden - hvilket også kan få afledt effekt i form af billigere varer. Det er stadig en vanskelig rute, men Mærsk og andre europæiske rederier er nødt til at være klar, når de asiatiske rederier rykker” fortæller Martin Breum

USA, Rusland, Kina - og Danmark

Men de enorme økonomiske interesser sætter også stormagtsspillet i gang, hvor USA, Rusland og Kina alle har både økonomiske og geopolitiske brikker på skakbrættet:

“Den smeltende is har gjort russisk produktion af naturgas og olie nemmere i det arktiske område. Det er jo en energiforsyning, som vi særligt i Europa er meget afhængige af. Umiddelbart skulle man tro, at det kunne give billigere gas, men når Rusland kontrollerer hanerne, er det langt fra sikkert. Kina derimod har særligt øje på den forsyningssikkerhed, som nye sejlruter giver, og USA har længe ønsket øget tilstedeværelse i området af sikkerhedspolitiske årsager, hvilket blev tydeliggjort, da daværende præsident Trump ønskede at købe Grønland.”

Og netop Grønlands tilknytning til Danmark gør, at vi i et land med kun 6 mio. indbyggere sidder med ved bordet, når f.eks. Arktisk Råd, der består af USA, Rusland, Canada, Sverige, Norge, Finland, Island og altså Danmark diskuterer regionens fremtid. Således indgik Folketinget i starten af 2021 en rammeaftale på 1,5 mia. kroner, der skal styrke Forsvaret i Arktis med højteknologisk overvågning og endda en helt ny forsvarsuddannelse på Grønland.

Udenlandske investorer kan overhale os

Der mangler således hverken politisk vilje eller penge, når der snakkes investeringer i forsvar og sikkerhed i Arktis. Men ifølge Martin Breum halter de civile investeringer efter, og især de danske institutionelle investorer har været tilbageholdende og konservative, når det kommer til Grønland, hvor særligt infrastruktur, minedrift og naturturisme er sektorer i udvikling:

”Arktis og Grønland er et vanskeligt investeringsterræn. Det kræver en vis risikovillighed. Men der er en udvikling i gang, hvor vi hurtigt kan opleve, at udenlandske investorer overhaler de danske indenom, fordi vi historisk set er så tilbageholdende med investeringer i Grønland. Der skal bygges 3 nye lufthavne i Grønland, der er lavet de første efterforskninger efter diamanter ud fra Grønlands vestkyst, og så har Grønland jo en fuldstændig unik natur, der tiltrækker flere og flere turister.”

Bag om Arktis

  • Arktis er den nordligste region på kloden. De seneste årtier har klimaforandringerne ført til markante temperaturstigninger i den arktiske region og formindsket havisens udbredelse. Den udvikling har givet nye udfordringer til befolkningen i området og lagt pres på natur og miljø. Samtidig er der åbnet op for bl.a. helt nye sejlruter og mineraludvinding, der har tiltrukket opmærksomhed fra både industri og stormagter på trods af, at der kun bor omkring fire millioner mennesker i hele den arktiske region. 
  • Udover Det Arktiske Ocean består regionen af landområder, der hører under landene USA (Alaska), Canada, Finland, Island, Norge, Rusland, Sverige og Danmark i form af rigsfællesskabet med Grønland. Disse 8 lande er også medlemmer af Arktisk Råd - et mellemstatsligt organ, hvor landene debatterer og samarbejder om aktuelle udfordringer i den arktiske region. 
  • Udenrigsminister, Jeppe Kofoed, annoncerede i starten af året, at 2021 vil byde på en ny strategi for Arktis i samarbejde med Grønland og Færøerne, der både skal italesætte klimaforandringerne og sikkerhedspolitik, men også de mennesker, der bor i regionen. 

Investor Insights indhold er alene udarbejdet til information og inspiration, og omtale af lande, selskaber og/eller fonde skal derfor ikke betragtes som en investeringsanbefaling. Tal altid med en rådgiver, hvis du overvejer at foretage en investering, og få afdækket om en given investering passer til din investeringsprofil.

Vær desuden opmærksom på, at Investor Insights indhold ofte tager udgangspunkt i, hvad der aktuelt sker på markederne eller i samfundet, så bemærk altid datoen inden du eventuelt reagerer.

Relaterede Artikler