Svindel

Hallo – må jeg få dine penge?

Et stigende antal svindlere er dansktalende og har succes med at snyde sig til penge over telefonen. Læs om den nye trend og se, hvordan du undgår at blive snydt.

De sidste par år er antallet af opkald fra personer, der fx udgiver sig for at være Nykredit, Skat, Sikringsstyrelsen, Nets eller Microsoft support, eksploderet.

Typisk vil en mand eller kvinde på en lidt dårlig telefonforbindelse med støj og andre engelsktalende personer i baggrunden prøve at få dig til at oplyse personlige informationer, de kan bruge til at få fat i dine penge. 

Men nu har dansktalende personer kastet sig ind på svindlernes arena. Du kan fx blive ringet op af en venlig person, der på klingende dansk får dig overbevist om, at du skal oplyse personlige koder, MitID-informationer eller overføre penge til en anden konto – og det må du aldrig gøre.

Dansktalende svindlere – sådan undgår du at blive snydt

IT-Sikkerhedschef Simon Thyregod fra Nykredit forklarer her, hvad du skal være opmærksom på, så du ikke bliver snydt.

Hvad er det, der sker netop nu – hvad er nyt i svindlernes metoder?

Som noget nyt oplever vi nu, at det er dansktalende personer, der prøver at snyde sig til personlige oplysninger og i sidste ende dine penge. Svindlerne kan ringe op med et hvilket som helst telefonnummer, og det kan være svært at gennemskue, når opkaldene kommer fra Danmark og har et dansk områdenummer. For når man ser på displayet på telefonen, ligner det et almindeligt, dansk nummer. Tager du telefonen, kan du typisk også høre dansktalende personer i baggrunden. Tidligere var det engelsktalende personer, der ringede op, men nu foregår det altså også på dansk.

Hvis man bliver ringet op af en svindler, der taler dansk, hvad vil han eller hun så typisk sige?

Svindlerne vil typisk forsøge at få dig til at udlevere personlige oplysninger ved at foregive, at han eller hun ringer fra din bank, myndigheder, Microsoft eller en anden stor virksomhed. Personen vil hjælpe dig, fx med at stoppe en stor pengeoverførsel, der er på vej ud af din konto, eller hjælpe dig af med en farlig virus på din computer. Svindleren vil forsøge at skræmme dig.

Hvad skal man gøre?

Kender du ikke telefonnummeret, kan du lade være med at tage telefonen. Du skal heller ikke ringe tilbage. Forsøg at google nummeret. Der er flere hjemmesider, hvor andre deler erfaringer om falske opkald. Tager du alligevel telefonen, må du aldrig oplyse personlige koder eller adgange og udlevere informationer om dig selv eller din husstand. Og du må ikke give dem adgang til din computer, telefon eller tablet.

Hvis de nu siger, de ringer fra banken, fx netbank-support, hvordan kan jeg så vide, om det er svindel eller rigtigt?

Er du det mindste i tvivl, skal du lægge røret på. Bed evt. om navnet på den, der ringer, og om et telefonnummer, du kan ringe tilbage på. Så kan du google nummeret og se, om det dukker op som et nummer, der svindles fra. Hvis personen siger, at han eller hun ringer fra banken, og du har mistanke om, at det er svindel, kan du altid lægge på og ringe tilbage til din bank på hovednummeret for at høre, om de har forsøgt at komme i kontakt med dig over telefon.

Hvad er dit bedste råd til at undgå svindel?

Brug din kritiske sans, udlever aldrig informationer om dig selv, som dit cpr-nr., og oplys aldrig personlige koder hverken på telefon eller i mails og sms’er.

Pas på spam-mails, falske sms'er og opkald

IT-kriminelle bruger sms, mails og opkald som redskab til at franarre netbankkunder deres personlige oplysninger.

Se, hvad du kan gøre