Digitale betalingsløsninger

Google Pay - Nem og sikker betaling

Som kunde i Nykredit kan du betale med Google Pay. Så behøver du ofte kun at have din mobil med, når du handler.

Google Pay

Google Pay gør det muligt for dig at betale via din kompatible enhed både i apps, på hjemmesider og i alle fysiske butikker der accepteres kontaktløs betaling. Du kan tilknytte Mastercard, Visa-kort eller Visa-delen af dit Visa/Dankort.

Simpel og sikker betaling

Når du betaler med Google Pay, skal du blot holde telefonen op til terminalen. Du behøver ikke at åbne appen. Hvis beløbet er på mere end 350 kr., skal du låse telefonen op først, for at kunne betale. Dine kortoplysninger bliver ikke gemt i appen eller på telefonen men gemmes i stedet som en såkaldt token, der er et fiktivt kortnummer. På den måde er Google Pay en sikker løsning i forhold til beskyttelse af dine kortoplysninger.

Sådan kommer du i gang

Det eneste, du behøver for at komme i gang, er et betalingskort fra Nykredit og en Android-enhed med styresystem Android 5.0 (Lollipop) eller nyere. Download appen i din Google Play Store, og tryk + Betalingsmetode under Betaling i Google Play og følg vejledningen.

  • Du kan også nemt og sikkert tilføje dit betalingskort direkte fra mobilbanken – find det ønskede kort og tryk på Tilføj til Google Pay.
  • Du skal være fyldt 18 år for at hente Google Pay, eller 16 år med tilladelse fra dine forældre.
  • Du kan tilføje dine ønskede betalingskort til Google Pay, som både kan være privat- og firmakort.

Ved mobilbetalinger skal du være opmærksom på, at det er Visa-delen af dit Visa/Dankort, du bruger – også når du betaler i Danmark i danske kroner.

Det betyder, at dine betalinger i Danmark tæller med i grænsen på de i alt 30.000 kr. pr. løbende 7 dage, der er på Visa-delen af dit kort. Så hvis du ikke vil risikere at blive ramt af loftet på de 30.000 kr., så er det en god ide at medbringe flere kort på fx din ferie – også i mobilen.

Se hævegrænser på kort

Kom godt videre

Spørgsmål og svar

Generelt

På hvilke mobiler virker Google Pay, og stiller den krav til mit styresystem på mobilen?

Du skal have Google Pay-appen installeret på din mobil. Den henter du, hvor du normalt henter apps. For at benytte Google Pay, skal din Android telefon have NFC-antenne og minimum Lollipop 5.0 som styresystem.

Kan jeg bruge Google Pay på andre Android-enheder end en telefon?

Ja. Du kan også bruge Google Pay på Android tables med minimum Lollipop 5.0 som styresystem.

Min bedre halvdel og jeg deler mobil, kan vi begge tilmelde betalingskort til den samme Google Pay?

Nej. Google Pay er personlig og bør derfor ikke deles mellem flere personer/kortholdere. Når du lægger første kort i Google Pay vil telefonen "låse" telefonen til den person. Hvis du vil have et kort ind fra en anden person skal du først slette det kort, der allerede er i Google Pay og så kan du lægge et nyt ind.

Må jeg tilmelde mine kort til Google Pay på mit barns Android-telefon?

Nej. Dine kort er personlige, og du må ikke dele kort eller kortinformationer med andre, som det også fremgår af betingelserne.

Hvilke kort kan jeg tilmelde til Google Pay?

Du kan tilmelde alle Mastercard, Visa og Visa-siden af Visa/Dankort.

Hvor kan jeg betale med Garmin Pay?

I alle butikker der har kontaktløs funktion på betalingsterminalerne. Se efter ikonet for kontaktløs betaling eller Google Pay-logoet.

Hvad skal jeg bruge for at benytte Google Pay?

Du skal bruge:

  • en kompatibel Android-enhed
  • et Mastercard, Visa kort, eller Visa/Dankort udstedt af Nykredit.
Kan jeg bruge Google Pay til at betale på nettet?

Ja, men ikke alle netbutikker tilbyder muligheden endnu. Hvis netbutikken tilbyder betaling med Google Pay, vil det fremgå ved valg af betalingsmuligheder (betalingskort, MobilePay osv.).

Kan jeg bruge Google Pay på min firmatelefon?

Ja, du skal bare huske at slette dine kort, hvis du afleverer telefonen tilbage til firmaet.

Kan jeg bruge Google Pay på en iPhone- eller Windowstelefon?

Nej, Google Pay fungerer kun på kompatible Android-enheder.

Sikkerhed

Hvor sikker er løsningen?

Sikkerheden er høj. Google Pay er ekstra sikker, fordi der ikke ligger kortoplysninger på telefonen, og der derfor ikke udveksles kortoplysninger mellem mobil og terminal. Der er altså ikke et kortnummer, der kan aflures.

Ud over dette benyttes en række avancerede krypteringer af data.

Skulle der alligevel ske et misbrug, vil du være ligeså godt dækket, som når du benytter betalingskort.

Vi anbefaler, at du sætter mobilen til automatisk at låse, når du ikke bruger den, så andre ikke kan få adgang til mobilen og Google Pay. Mister du din mobil, skal du øjeblikkeligt kontakte Nykredit, så kortene i Google Pay kan blive spærret.

Hvilke personlige data registreres i Google Pay?

Se vilkår for brug af dit betalingskort i Google Pay, samt Googles privatlivspolitik.

I Vilkår for brug af betalingskort i Google Pay står bl.a.:

Når du tilknytter dit kort til Google Pay, samtykker du i, at Nykredit behandler personoplysninger om dig, når du bruger Google Pay, og at Nykredit kan videregive dine personoplysninger, herunder dit navn, adresseoplysninger, telefonnummer og kortoplysninger.
I forbindelse med brug af kortet giver du samtykke til, at Nykredit videregiver detaljer for de enkelte betalingstransaktioner, herunder:

  • beløb, valuta og evt. rabat
  • transaktionstype og -tidspunkt
  • forhandlerens navn, adresse, postnummer samt branche
  • transaktionsstatus (fx godkendt/ikke godkendt)
  • tekniske transaktionsoplysninger
  • evt. beskeder fra forhandleren.
Hvad er min selvrisiko og rettigheder, hvis min Google Pay misbruges af tredje part?

Kontakt venligst Nykredit.

Får jeg en ny pinkode til Google Pay?

Nej, sikkerheden og godkendelse af betalinger med Google Pay er baseret på din kode til din telefon eller fingeraftryk/ansigtsgenkendelse. Du behøver derfor ikke pinkode til at sikre dine kort i Google Pay.

Hvordan beskytter jeg mine virtuelle kort mod misbrug?

Dine kort er personlige og bør ikke deles med andre. Du bør derfor ikke lade andre få adgang til din telefon med dine virtuelle kort.

Mistet/stjålet mobil

Hvordan kan min mobil blive misbrugt, hvis jeg får den stjålet?

Kontakt Nykredit med det samme, hvis du mister mobilen. Så kan vi spærre alle kort i Google Pay. Du kan også gøre det selv via "Find min enhed" på din Google-konto.

Hvad hvis jeg får min mobil tilbage?

Kontakt Nykredit og lad os hjælpe dig. Hjælpen afhænger af status på dine kort i Google Pay. Du kan også se det selv via "Find min enhed" på din Google-konto.

Valg af kort

Hvordan vælger jeg hvilket kort, jeg vil betale med i Google Pay?

Det kort, der står som foretrukket, vil være fremhævet. Har du mere end ét kort i Google Pay,vil du kunne skifte imellem dem, når du vil betale.

Vælg kode

Kan jeg vælge min egen kode til mit virtuelle kort?

Du kan bruge den kode, som du har valgt til din Android-enhed, eller benytte fingeraftryk/ansigtsgenkendelse.

Tilmeld kort

Kan jeg få et overblik over mine virtuelle kort?

Ja, du kan se dine tilmeldte kort i Google Pay-appen eller i walletoversigten i din mobilbank.

Hvor mange kort kan jeg tilmelde en wallet?

I princippet er der ingen begrænsninger. Nykredit har dog af sikkerhedsmæssige hensyn sat en øvre grænse for, hvor mange gange et fysisk kort kan lægges i forskellige wallets. Kontakt os, hvis du oplever problemer.

Problemer med installering

Jeg har forsøgt at tilføje mit kort til Google Pay, men bliver afvist.

Kontakt kundeservice, så vi kan hjælpe dig.

Jeg kan ikke tilmelde mit kort til Google Pay, hvad gør jeg?

Kontakt kundeservice, så vi kan hjælpe dig.

Fejlmelding

Jeg kan ikke se kortet i min Google Pay-app?

Kontakt kundeservice, så vi kan hjælpe dig.

Hvad sker der, hvis min enhed ikke kan genkende mit fingeraftryk?

Din enhed vil bede om adgangskode.

Slette kort

Hvordan sletter jeg et kort fra min Google Pay?

Det kan du gøre i Google Pay-appen eller via din Google-konto.

Hvad sker der, hvis jeg sletter mine kort i Google Pay?

Så fjerner du alle dine virtuelle kort, og du skal tilmelde kortene til Google Pay igen. Det gør du via Google Pay-appen eller i mobilbanken.

Har du problemer med at tilmelde dine kort igen, skal du kontakte Nykredit.

Jeg har slettet mine kort i Google Pay, men hvordan får jeg mine virtuelle kort igen?

Du skal tilmelde kortene til Google Pay igen. Det gør du via Google Pay-appen.

Har du problemer med at tilmelde dine kort igen, skal du kontakte Nykredit.

Spærring af kort

Jeg vil spærre mit virtuelle kort, men ikke mit fysiske kort, hvordan gør jeg det?

Hvis du sletter dine kort i Google Pay-appen eller via din Google-konto, spærres det virtuelle kort uden at dit fysiske kort spærres. Ellers kontakt dit Nykredit.

Mit virtuelle kort i min Google Pay er spærret, selvom jeg kun ville spærre mit fysiske kort?

Hvis dit fysiske kort bliver spærret eller lukket, bliver alle virtuelle kort forbundet til det også spærret.

Kontakt kundeservice, så vi kan hjælpe dig.

Mit fysiske kort er spærret, men hvorfor kan jeg ikke bruge det virtuelle kort i Google Pay?

Dit virtuelle kort er forbundet med dit fysiske kort, og hvis ikke dette er aktivt, kan du ikke benytte dit virtuelle kort.

Kontakt kundeservice, så vi kan hjælpe dig.

Jeg har fået ny Android-telefon, hvordan flytter jeg mine kort til den nye?

Når du tilmelder din nye Android-telefon til dit Google-ID, bliver dine kort i Google Pay automatisk synkroniseret med over.

Google Pay viser mit kort som spærret, hvorfor det?

Dit virtuelle kort er spærret. Kontakt venligst Nykredits kundeservice.

Hvordan kan jeg spærre et specifikt virtuelt kort i Google Pay?

Du sletter kortet i Google Pay-appen eller via din Google-konto. Du kan også kontakte Nykredits kundeservice, så vi kan hjælpe dig.

Jeg vil have min Google Pay og alle kort spærret, hvordan gør jeg det?

Kontakt kundeservice, så vi kan hjælpe dig med at spærre alle dine kort.

Har du fået stjålet din mobil, er det vigtigt, at du kontakter os hurtigt. Du kan også selv gøre det i "Find min enhed" på din Google-konto.

Hvad gør jeg, hvis jeg mister min mobil, eller den bliver stjålet?

Det samme som hvis du mister et fysisk betalingskort, eller det bliver stjålet: Kontakter Nykredits kundeservice og får det spærret. Du kan også selv gøre det i "Find min enhed" på din Google-konto eller via din mobil- eller netbank.

Brug af kode

Kan jeg bruge fingeraftryk i stedet for en kode?

Visse Android-telefoner benytter fingeraftryk til at låse telefonen og kan dermed bruges til godkendelse af betalinger med Google Pay.

Fejl ved betaling

Kan jeg betale med Google Pay, hvis terminalen er offline?

Ja, du kan betale med Google Pay, så samme måde som du kan betale med dit kontaktløse fysiske kort - også hvis terminalen er offline.

Jeg kan ikke betale med mit kort?

Tjek kortets status i din mobilbank.

Har du stadig problemer, så kontakt venligst Nykredits kundeservice.

Min mobil bekræfter betalingen, men den bliver ikke accepteret af terminalen. Hvordan kan jeg se, om jeg har betalt?

Det er altid terminalen, der afgør, om en betaling er gået igennem. Se på terminalen eller din kvittering, hvis du er i tvivl.

Normalt kan man se nogle cifre fra mit fysiske korts nummer på kvitteringen. Men ved mobil betaling står der et andet nummer, hvad skyldes det?

Af sikkerhedsmæssige årsager har de to kort ikke samme kortnumre. Det, du ser på kvitteringen, er uddrag af dit vituelle korts nummer.

Hvad hvis appen melder, at betalingen ikke er gået igennem?

Se venligst på terminalens display. Hvis terminalen melder fejl, så prøv igen.

Betaling

Kan jeg gennemføre en betaling, hvis jeg er uden for mobil dækning?

Ja, Google Pay kræver ikke adgang til mobilnet eller wifi, for gennemføre en betaling.

Kan jeg hæve penge fra en automat med Google Pay?

Såfremt automaten tilbyder denne mulighed, så kan du hæve penge med Google Pay.

Kan jeg betale med Google Pay uden for Danmark?

Ja, du kan betale med Google Pay på alle betalingsterminaler, der tager kontaktløs betaling - uanset hvilket land du er i.

Kan jeg betale, selvom jeg ikke har åbnet Google Pay?

Ja, men du skal vække telefonen til live (der skal være lys i skærmen).

Skal jeg bruge kode eller fingeraftryk til at godkende alle betalinger?

Ja, til at låse din telefon op, når du skal betale.

Er der forskel på, om jeg betaler et beløb større eller mindre end 350 kr.?

Ja, ved beløb over 350 kr., skal du låse din telefon op med enten kode, fingeraftryk, ansigtsgenkendelse eller mønster. Ved beløb under 350 kr., skal du blot aktivere skærmen.

Hvilken teknologi benyttes ved selve betalingen i fysiske forretninger?

Google Pay bruger NFC-teknologi. Det er den samme teknologi som i dit kontaktløse betalingskort.

Er der en beløbsgrænse ved betaling med Google Pay?

Der gælder de samme beløbsgrænser, som på dit fysiske kort. Vær opmærksom på Visa-siden af dit Visa/Dankort, hvor der er en grænse på 30.000 kr. pr. løbende 7 dage.

Posteringsoversigt

Hvordan kan jeg se på min posteringsoversigt, at jeg har betalt med Google Pay?

Ved at klikke på den enkelte postering i net- eller mobilbanken kan du se dens detaljer. Herinde kan du se, om transaktionen er lavet med en wallet - men du kan ikke se, hvilken wallet. Vil du gerne vide dette, kan du kontakte Nykredits kundeservice, som kan hjælpe dig.

Kan jeg se en oversigt over transaktionerne i Google Pay?

Ja, de seneste 10 transaktioner med det virtuelle kort kan ses i Google Pay-app'en.

Kan jeg se en Google Pay betaling med det samme på min posteringsoversigt?

En betaling med Google Pay betragtes som en international betaling, derfor vil betalingen først kunne ses efter nogle dage, ligesom hvis du bruger dit kort i udlandet.