Svindel

Undgå at din virksomhed bliver udsat for svindel

Svindlerne har mange tricks i ærmet og en stor værktøjskasse, når det kommer til at franarre dig personlige oplysninger, der i sidste ende giver dem adgang til fx din konto eller computer. Se, hvad du kan gøre for at passe på dine oplysninger og dine penge, og lær de forskellige svindeltyper at kende.

Tre simple råd

  • Lad dig ikke overtale

    Lad dig ikke overtale af fristende tilbud eller presserende anmodninger - hold fast i din sikkerhed, og sig nej til tvivlsomme tilbud.

  • Hold dine koder for dig selv

    Beskyt dine koder - del dem ikke med nogen.

  • Læs grundigt, og godkend med omtanke

    Læs omhyggeligt, godkend forsigtigt - din sikkerhed er vigtig.


Undgå at blive svindlet til at overføre penge til kriminelle

Som virksomhed kan I blive kontaktet af kriminelle via telefonopkald, falske mails og sms’er, eller via jeres sociale medier. Henvendelserne kan se troværdige ud, da fx telefonnummeret er velkendt for jer. Svindlerne vil ofte oplyse, at jeres virksomhed er udsat for forsøg på svindel, og at det nu gælder om hurtigt at få overført virksomhedens midler til en sikringskonto. Det vil en bank eller anden myndighed aldrig bede om.

Se, hvad banken aldrig vil bede dig om
  • Banken har adgang til alle nødvendige oplysninger om dig som kunde. Hvis ikke efterspørger vi dem i netbanken.
  • Banken har mulighed for at spærre kort, konti og netbank, hvis du er udsat for svindel, med eller uden dit samtykke. Banken vil derfor aldrig bede dig om at overføre penge fra dine konti.
  • Banken vil aldrig viderestille dig direkte til MitID eller politiet. Selvom vi gerne vil give god service, er vi ikke en treenighed på den måde.
  • Banken vil aldrig bede dig downloade en app på hverken din telefon, iPad eller computer for at se, hvad der forgår på din skærm.
  • Hvis du bliver kontaktet af banken, som beder dig om noget, der gør dig utryg, så bed vedkommende om at kontakte dig via netbanken.

 

Direktørsvindel eller CEO-fraud

Direktørsvindel eller CEO-fraud er, når en medarbejder bliver kontaktet af en svindler, der giver sig ud for at være direktøren eller bestyrelsesformanden – ofte via mail eller sms. Svindleren beder fx om, at der bliver overført penge til udlandet eller indkøbt gavekort til Apple. Det kan være lidt svært at sige nej til direktøren eller bestyrelsesformanden, så sørg for, at virksomheden har klare og faste procedurer for overførsler og betalinger.

Undgå at betale falske fakturaer

Som både medarbejder, frivillig i en forening eller privatperson kan du risikere at blive ramt af snyd med fakturaer. Måske modtager du, din virksomhed eller forening en faktura fra en falsk afsender. Det kan også være, du modtager en anmodning på MobilePay om overførsel af penge.

Svindlerne kan kontakte dig på flere måder, og det kan ske via telefon, brev eller mail. Fx kan svindlerne give sig ud for at være en leverandør, en kreditor eller lignende, som beder om at få ændret kontonummer på fremtidige betalinger, måske endda på velkendte leverandører.

 

Hvad kan I gøre for at undgå at betale falske fakturaer
  • Sørg for at få bekræftet alle anmodninger, som ser ud til at være fra dine kreditorer. Særligt hvis de beder om få ændret bankoplysninger for fremtidige fakturaer.
  • Brug ikke kontaktoplysningerne på det brev eller den mail, der beder om en ændring. Gå tilbage til tidligere dialoger i stedet for.
  • Når betalinger overstiger en vis grænse, så sørg for, at der er procedurer for at bekræfte, at bankkonto og modtager er korrekt.
  • Når I har betalt en faktura, så send en mail til modtageren. Oplys det modtagende banknavn og de sidste fire cifre i den konto, der er brugt.

Undgå investeringssvindel

Investeringssvindel er, hvis du får frarøvet penge af kriminelle, der lokker med falske, attraktive investeringsmuligheder, som fx aktier, obligationer, kryptovaluta osv. Vær altid kritisk, når der loves hurtige eller attraktive afkast, tjek dem, der kontakter dig, og giv ALDRIG adgang til din computer via fjernstyringsprogrammer.

Er du blevet svindlet?

Er uheldet ude, og har nogen fået adgang til dit kort og/eller din konto, skal du følge disse step med det samme:

  • Spær dit MitID: Se vejledning til spærring på Mitid.dk.
  • Spær dit betalingskort: Spær kortet i netbanken, se hvordan her, eller ring til os på 70 10 90 00. Uden for vores åbningstid kan du ringe til NETS på 44 89 29 29.
  • Kontakt forsikringsselskab (netbankforsikring er en del af kundeaftalen på Erhverv).

Det er vigtigt, at du hurtigst muligt giver Nykredit besked, hvis du opdager transaktioner, du ikke selv har foretaget. Det gør du ved at gøre indsigelse

Få flere gode råd hos Digitaliseringsstyrelsens Cyberhotline for digital sikkerhed, både hvis du er blevet udsat for svindel, eller hvis du ønsker at høre mere om, hvordan du kan undgå at blive svindlet.